C H 21 15 K

با کمترین امکانات بهترین باشیم

C H 21 15 K

با کمترین امکانات بهترین باشیم

پراکسی و VPN چیست؟

شنبه, ۱۶ دی ۱۳۹۶، ۰۹:۴۳ ب.ظ

پراکسی چیست؟

در دنیای امنیت شبکه ، افراد از عبارت پراکسی برای خیلی از چیز ها استفاده می کنند. اما عموما ،پراکسی ابزار ی است که بسته های دیتای اینترنتی را در مسیر دریافت می کند آن دیتا را می سنجد و عملیاتی برای سیستم مقصد آن دیتا انجام می دهد . در اینجا از پراکسی به معنی پروسه ای یاد می شود که را ه ترافیک شبکه ای قبل از اینکه وارد یا خارج شود قرار می گیرد و آن را می سنجدتا ببیند با سیاس های امنیتی شما مطاقبت دارد و سپس مشخص می کند که آیا به آن اجازه عبور از فایروال را بدهد یا خیر .بسته ها ی مورد قبول به سرور مورد نظر ارسال و بسته های ردی دور ریخته می شود.


VPN چیست؟


با یک مثال شروع می کنیم.


برای مثال من در یک روستا زندگی می کنم (آ)و شما در روستای مجاور (ب) زندگی می کنید برای این که من با شما ملاقات کنم نیاز دارم که از روستای خودم(آ) خارج شوم و به روستای شما (ب) بیا یم و با شما ملاقات کنم .  در این صورت هرکسی می تواند از این ملاقات آگاه شود . حالا اگر من به یک فرد دیگر بگویم که تمام حرف های من رو به شما بگوید . امکان این که مردم از ملاقات ما آگاه شوند کم می شود . حالا اگر من به فرد دیگر ی بگویم و او به روستای دیگر برود ودر آنجا به فرد دیگری بگوید و آن فرد با شما ملاقات کند. درصد این که دیگران آگاه شوند خیلی کم می شود . الان هر چیز غیر معقولی که به ذهن شما می رسد ضعف VPN  است.


 مثلا سرعت ارتباط کاهش میابد .


از کجا معلوم خود افراد مکاتبات رو فاش نکنند.


پورت چیست ؟


برای ورود به هر خانه ای باید از در وارد شوید .


خوب حالا به جای خانه اگر یک سازمان اداری بزرگ باشد به در های زیادی نیاز داریم . مثلا پرسونل ،از یک در و ارباب رجو با تفکیک از 10 در دیگر و مدیر از در مخصوص خود و غیره ...


حالا من اگر بخواهم از دری که پرسونل وارد می شوند ،وارد شوم باید حداقل امکانات رو داشته باشم . مثلا لباس آن ها را پوشیده باشم . خوب آیا می توانم وارد شوم . در هر صورت تا درب می روم ولی زمانی که ازمن کارت پرسونلی بخواهند . می مانم . 


شما برای بر قراری ارتباط چه داخلی و چه خارجی نیاز به ایجاد پورت دارید . در سیستم های کامپیوتری تا بالا ترین عدد 4رقمی پورت داریم . این در صورتی هست که می توانید برای ایجاد ارتباط داخلی خودمان پورت بسازیم . ولی بعضی از این پورت ها به شرکت های خاصی داده شده اند مثل شرکت اوراکل . برای دریافت اینترنت به صورت ازاد از پورت 8080 استفاده می شود ولی ما چون توسط یک سازمان داخلی اینترنت دریافت می کنیم مجبوریم از پورت اختصاصی این شرکت استفاده کنیم . ولی زمانی که از فیلتر شکن استفاده می کنید . به صورت موقت تغیر پیدا می کنند.

حتی ای پی و پراکسی دی ان اس شما هم تغیر می کند

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۱۰/۱۶

نظرات  (۱)

😕

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی